Support my blog by clicking the Ads, TQ

TANGAN YANG MEMBERI LEBIH MULIA DARIPADA TANGAN YANG MENERIMA. SEKECIL MANA SUMBANGAN YANG DI HULURKAN, IA CUKUP BERMAKNA KEPADA SI PENERIMA YANG HIDUP SERBA KEKURANGAN, MALAH ‘BUAH TANGAN’ YANG TIDAK SEBERAPA ITU MAMPU MENERBITKAN SENYUMAN, WALAUPUN CUMA UNTUK SEKETIKA

Search This Blog

Adakah aku sudah bersedia untuk .....?

Thursday, August 27, 2009


Salam & hola,
Tadi aku baca blog adamdyrx dan baca komen dalam entry SOKONG BAWA REBAH, ada seorang komentar dengan menamakan dirinya ABUAMIN, dia ada memberitahu langkah langkah yang perlu kalau mau bertaubat.

Terdapat empat langkah yang perlu dilakukan oleh orang yang ingin bertaubat:

(1) Menyesali perbuatan salah yang telah dilakukan.
(2) Memohon keampunan kepada Allah. Ini dilakukan dengan solat sunat taubat sebagaimana hadis yang diriwayatkan dalam Shahih Sunan al-Tirmizi, no: 406.

(3) Berhenti melakukan kesalahan tersebut dan
(4) Berusaha untuk memperbanyakkan amal shalih seperti kerja-kerja sukarelawan yang bermanfaat untuk agama dan masyarakat. Langkah keempat adalah penting supaya orang yang bertaubat berterusan dengan taubatnya. Jika dia memperlekehkan amal shalih, kemungkinan besar dia akan kembali melakukan kesalahan yang awal.

Sebagai manusia biasa pasti kita pernah membuat dosa, samada dosa kecil atau dosa besar begitu juga diri ini, mungkin ada bilang aku berhati mulia tapi aku cuma insan biasa dan tergolong dalam golongan minority, yang pasti aku pernah membuat dosa samada dosa kecil maupun besar dan coba untuk memperbaikinya dan semoga di bulan suci ini akan menjadikan aku hamba Allah yang lebih baik lagi dari sebelumnya... Doain ya.

0 Comments:

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...