Support my blog by clicking the Ads, TQ

TANGAN YANG MEMBERI LEBIH MULIA DARIPADA TANGAN YANG MENERIMA. SEKECIL MANA SUMBANGAN YANG DI HULURKAN, IA CUKUP BERMAKNA KEPADA SI PENERIMA YANG HIDUP SERBA KEKURANGAN, MALAH ‘BUAH TANGAN’ YANG TIDAK SEBERAPA ITU MAMPU MENERBITKAN SENYUMAN, WALAUPUN CUMA UNTUK SEKETIKA

Search This Blog

Loading...

Hikmat Berdiam Diri

Tuesday, August 25, 2009


Salam & hola,

Manusia senantiasa berbicara kecuali manusia itu lagi tidur. Tutur bicara yang baik akan membawa kebaikan juga keselamatan pada manusia itu sendiri. Jika kita berbicara tidak mengikut adabnya (tidak bersopan), manusia akan merana/menerima akibatnya di dunia maupun di akhirat nanti. Di dunia, akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita diseksa di dalam neraka.

Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan oleh Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah.

Oleh itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.

HIKMAH DIAM

1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah.
2. Perhiasan tanpa berhias.
3. Kehebatan tanpa kerajaan.
4. Benteng tanpa pagar.
5. Kekayan tanpa meminta maaf kepada orang.
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal.
7. Menutupi segala aib.

Hadis2 Rasullulah mengenai kelebihan diam yang bermaksud:

“Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah DOSANYA. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya NERAKA lebih utama baginya. "(Riwayat Abu Naim)

Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam” (Riwayat Bukhari & muslim)

Barangsiapa DIAM maka ia terlepas dari BAHAYA” (Riwayat AT-tarmizi)



Madah Dari Hukama:

"Banyak DIAM TIDAK semestinya Bodoh, Banyak cakap tidak semestinya Cerdik, Kerana KECERDIKAN itu buah fikiran, Orang CERDIK yang PENDIAM LEBIH BAIK dari orang BODOH yang BANYAK CAKAP.

Menasihati orang yang bersalah, TIDAK Salah. Yang SALAH memikirkan kesalahan orang...

Kalau orang MENGHINA Kita, BUKAN KITA TERHINA, yang sebenarnya orang itu MENGHINA DIRINYA SENDIRI"


Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan diam. Jalan yang terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat bercakap! kearah perkara2 yg baik. Bicara yg baik adalah lambang hati yang baik dan bersih yang bergantung kepada kekuatan iman pada diri manusia.

Sumber dari Http://halaqah.net


Nota:

Kadang kita cuma bisa berdiam diri, berdiam diri bukan berarti kalah/bersalah, berdiam diri untuk tidak mempermanjangkan permasalahan, biarlah apa yang mereka katakan, asalkan kita berusaha menjadi lebih baik lagi dari yang kelmarin. Kita cuma manusia biasa, mereka juga sama pasti ada membuat kesalahan/kesilapan, mungkin dalam satu hal kita memang salah namun berusaha memperbaiknya, tapi dalam hal yang lain belum tentu lagi mereka benar.

KITA CUMA MANUSIA BIASA

3 Comments:

cahaya malam said...

salam..

ya,indahnya diam,
namun kekadang diam disalah erti,
diam dikata tuli,
pendiam dikata suka menyendiri,
sedang hikmah diam cantik berseri,

salam rmadhaman..

;)

wassalam..

cahaya malam said...

salam ramadhan..

hihi ngntuk.. ;P

Indah Cuma Seketika.... said...

waalaikumsalam...

memang susah untuk memuaskan hati semua orang...banyak orang banyak ragamnya... banyak pula pendapatnya... yang penting...kita tahu apa yang patut kita lakukan...

makasih kerna mampir...

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...