Support my blog by clicking the Ads, TQ

TANGAN YANG MEMBERI LEBIH MULIA DARIPADA TANGAN YANG MENERIMA. SEKECIL MANA SUMBANGAN YANG DI HULURKAN, IA CUKUP BERMAKNA KEPADA SI PENERIMA YANG HIDUP SERBA KEKURANGAN, MALAH ‘BUAH TANGAN’ YANG TIDAK SEBERAPA ITU MAMPU MENERBITKAN SENYUMAN, WALAUPUN CUMA UNTUK SEKETIKA

Search This Blog

Khasiat Air Kelapa Muda

Thursday, April 28, 2011


As Salam,
Anda pasti pernah menikmati air kelapa muda. Bukan hanya menyegarkan tenggorokan, air dari buah kelapa ini juga punya khasiat lain. Di antaranya seperti:

1. Sebagai penetral racun.

2. Berfungsi sebagai diuretik atau memperlancar kencing.

3. Bila dicampur air lemon dan diminum akan mengurangi dehidrasi.

4. Menghilangkan rasa panas akibat terbakar. Campurkan dengan serbuk kunyit dan air kapur sirih, lalu sapukan ke kulit yang terbakar atau terkena minyak panas, maka rasa panas akan hilang dan tidak meninggalkan bekas melecur.

5. Menyembuhkan demam berdarah. Campurkan air kelapa muda dengan air perahan limau nipis, sedikit garam dan madu, dan minum sehari tiga kali.

6. Bila dicampur susu dan diminum akan mencegah penggumpalan susu dalam perut, sekaligus mencegah sembelit, rasa mual, dan sakit pencernaan.

Kalaupun diminum biasa, air kelapa bagus untuk menyegarkan tubuh karena mengandung mineral yang diperlukan sebagai pengganti ion tubuh. Kelebihan lainnya, harganya sangat murah dan tidak mengenal musim alias boleh didapati bila bila saja.

0 Comments:

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...