Support my blog by clicking the Ads, TQ

TANGAN YANG MEMBERI LEBIH MULIA DARIPADA TANGAN YANG MENERIMA. SEKECIL MANA SUMBANGAN YANG DI HULURKAN, IA CUKUP BERMAKNA KEPADA SI PENERIMA YANG HIDUP SERBA KEKURANGAN, MALAH ‘BUAH TANGAN’ YANG TIDAK SEBERAPA ITU MAMPU MENERBITKAN SENYUMAN, WALAUPUN CUMA UNTUK SEKETIKA

Search This Blog

ANDA BOLEH MENILAI TAPI BUKAN MENGHUKUM !

Saturday, January 15, 2011

As Salam,
Manusia dicipta oleh Allah s.w.t dalam pelbagai jenis rupa, pelbagai, warna dan sebagainya. kita dijadikan sedemikian untuk bersuai kenal, bertaaruf dan sebagainya. kita sepatutnya mengambil peluang itu dengan sebaik mungkin. bukan mensia-siakan peluang tersebut untuk menghentam manusia di sekeliling kita.

manusia memang berhak untuk menilai orang lain. tetapi sejauh mana kebenaran penilaian manusia tersebut. sedangkan kita dicipta daripada tanah. setiap manusia mempunyai kelemahan dan keistimewaan tersendiri. oleh itu, kita sepatutnya menggunakannya sebagai titik tolak untuk saling melengkapi antara satu sama lain. bukan saling kutuk mengutuk dan hina menghina antara kita.

Jangan ingat diri kita terlalu sempurna. sebelum menilai orang lain. sebelum menghina orang lain. lebih baik kita lihat diri kita sendiri dulu. kadang-kadang penilaian dari orang lain itu perlu untuk memperbaiki diri kita ke arah yang lebih baik. komen untuk menbina bukan untuk menghina.

"manusia berhak untuk menilai tetapi tidak berhak untuk menghukum."




Note:
Thank You Very Much
to the blog owner of
Kisah Dunia Lelaki

and 
Auntie SHER


for a moral support. I really Appreciate it.

0 Comments:

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...