Support my blog by clicking the Ads, TQ

TANGAN YANG MEMBERI LEBIH MULIA DARIPADA TANGAN YANG MENERIMA. SEKECIL MANA SUMBANGAN YANG DI HULURKAN, IA CUKUP BERMAKNA KEPADA SI PENERIMA YANG HIDUP SERBA KEKURANGAN, MALAH ‘BUAH TANGAN’ YANG TIDAK SEBERAPA ITU MAMPU MENERBITKAN SENYUMAN, WALAUPUN CUMA UNTUK SEKETIKA

Search This Blog

Sombong kah Aku!!!

Wednesday, November 25, 2009

Salam & hola,

Tadi ibu ku menyuruhku membeli krim jagung dalam tin, terus aku ke soon lee menggunakan mobil corolla aku. Semasa aku udah nyampe ke kawasan Soon Lee, aku Nampak mantan satu sekolah, dia lagi jualan buah buahan tempatan di salah satu tempat parkir mobil.

Mungkin kerna cape, aku melihatnya dengan wajah serius (selalunya aku senyum kalau jumpa orang) terus aku parkir agak jauh dikit dari tempat mantan satu sekolah aku itu.

Aku terus saja bergegas masuk ke soon lee dan mencari krim jagung yang di pesan oleh ibuku. Setelah dapat, aku langsung ke casher untuk membayarnya. Semasa membayar, teman aku itu menyapa aku, terus dia Tanya aku,

Teman : Masih ingat aku?

Aku : ya

Teman : Siapa nama ku?

Aku : Anak Hj xxxxx

Teman : Nama ku bah?

Aku : aku lupa namamu tapi ko anak hj xxxxx kan...

Teman : nda ko masa sekolah dulu, aku ani paling samsing di sekolah... mentang mentang ko ani kaja s****

Aku : banar nda ku ingat namamu....

Teman : Si Denan bah....

Aku : Owh....

Aku : bah ok kan chow ku....

Teman : Kacau !!!

Aku : bukan kacau ....aku kan chow.....

Sambil dia salaman dengan aku.....dari tempat casher hingga ke pintu toko Soon Lee baru dia lepaskan tanganku.... aku pun berlalu menuju mobil aku.... hati kecilku mengatakan....aku memiliki sedikit rasa sombong...

Aku malu.... aku malu, kerna mempunyai perasaan itu..... perasaan yang tidak boleh di miliki manusia.... kerana manusia cuma HAMBA Allah.... dan yang berhak memiliki perasaan Sombong itu hanya ALLAH....

Ya Allah ya Tuhan ku.... hilangkan lah perasaan itu ya Allah....

Ya Allah... Ampuni lah aku Ya Allah...

kerna mempunyai perasaan Sombong .... Ya Allah...

Aku tidak terniat untuk merasa sombong tadi.... mungkin kerana penampilan mantan satu sekolah aku tadi seperti gelandangan .... jorok.... dan timbulnya perasan jijik melihatnya....

Mungkin kalau keadaan nya agak bersih dikit.... mungkin aku tidak akan merasa begitu....


Wahai pembaca blog aku (termasuk juga aku sendiri).... Hidarilah perasaan SOMBONG.... kerna seperti hadis Nabi SAW...

"Tidak akan masuk Surga, jika dalam hati seseorang , walaupun

sedikit, memiliki rasa sombong"

Riwayat Muslim



2 Comments:

feereez said...

salam amee,
Adakalanya kesombongan itu tercetus tanpa kita sedari kerana kita insan kerdil yang tiada kesempurnaannya. Amalkan Asma'ul Husna ke-5 Al-Quddus bagi membersihkan diri dari sifat tercela. Bacalah Ya Quddus sebanyak 100 kali tiap hari, insya-allah akan bersih hatinya dari sifat sombong, rakus, dengki, iri hati, dendam dan seumpamanya....insya-allah.

Indah Cuma Seketika.... said...

waalaikumsalam feereez,
Terima kasih atas nasehatnya, Amee akan amalkan apa yang feereez sarankan, Insha Allah.

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...