Support my blog by clicking the Ads, TQ

TANGAN YANG MEMBERI LEBIH MULIA DARIPADA TANGAN YANG MENERIMA. SEKECIL MANA SUMBANGAN YANG DI HULURKAN, IA CUKUP BERMAKNA KEPADA SI PENERIMA YANG HIDUP SERBA KEKURANGAN, MALAH ‘BUAH TANGAN’ YANG TIDAK SEBERAPA ITU MAMPU MENERBITKAN SENYUMAN, WALAUPUN CUMA UNTUK SEKETIKA

Search This Blog

Cerita manusiawi - sepotong aiskrim

Wednesday, July 8, 2009


salam & hola,
With the permission of the owner of BLOWING BUBBLES Aku republish this posting.... Pada reader yang baik hati juga berkemampuan, boleh lah menyumbangkan yang termampu...

Nama anak itu Hazim. Usianya empat belas tahun. Anak sulung daripada empat adik-beradik. Sudah lama dia tidak ke sekolah.

Hazim suka makan aiskrim. Ais krim membuat badannya terasa sejuk. Badannya menjadi ‘panas’ kerana sudah terlalu banyak ubat ‘chemo’ ditelan dan disuntik ke dalam badannya.

Hazim menghidap Non-Hodgkin Lymphoma. Peringkat empat. Ini peringkat terakhir bagi pesakit-pesakit kanser seperti Hazim. Ubat-ubatan sekuat morfin digunakan untuk meredakan kesakitannya.

Ais krim dan Hazim bagaikan lirik lagu P.Ramlee; seperti irama dan lagu,sukar dipisahkan. Setiap kali petugas hospis berkunjung ke rumah membawa ais krim untuknya, dia akan menikmati ais krim itu cepat-cepat.Takut ianya cair.Oh,rumah mereka tiada peti sejuk.

Bil elektrik dan sewa rumah pula sudah tertunggak berbulan-bulan sejak Hazim dimasukkan ke hospital.Ibunya terpaksa berhenti kerja untuk menjaga Hazim di hospital. Bapanya pula bekerja di pasar malam membantu rakannya berniaga. Bapanya juga tidak begitu baik kesihatannya.Beliau menghidap penyakit jantung.Tidak boleh bekerja kuat.

Keluarga Hazim juga bukan yang suka meminta-minta.Mereka rendah hati. Tidak diceritakan kesusahan mereka kepada orang luar. Tinggi pekerti keluarga ini.

Ada berita gembira untuk Hazim dan keluarganya. Seorang dermawan telah sudi mendermakan sebuah peti sejuk.

Jika ada peti sejuk, Hazim boleh menyimpan ais krim di dalamnya.Ais krim tidak akan cair lagi.

Tetapi kalau ada peti sejuk mestilah harus ada bekalan kuasa elektrik. Sepatutnya tiada kerana sudah dipotong bekalannya.Ada tetapi haram.Bapa Hazim pandai mendawai elektrik. Maka disambungnya bekalan elektrik ke rumah mereka secara ‘haram’. Dan membahayakan.

Seorang anak yang menunggu hari-hari ‘terakhirnya’, aiskrim kesukaannya, sebuah peti sejuk, bil-bil elektrik yang tertunggak berbulan-bulan dan bekalan elektrik yang haram dan berbahaya.

Ini persoalan ‘matematik’ yang mudah diselesaikan.

Hanya bil elektrik yang perlu dibayar bagi menyelesaikan masalah keluarga ini. Tidak perlu lagi bapa Hazim membahayakan diri membuat penyambungan dawai haram. Hazim juga boleh menyimpan aiskrim kesukaannya di dalam peti sejuk.

Berapa bilnya?

RM1060.00 - tertunggak berbulan-bulan lamanya.

Jika bil sebanyak ini boleh dibantu kita semua untuk menyelesaikannya, Hazim boleh menikmati ais krim sepuas-puasnya mungkin di hari-hari terakhirnya yang indah.

Hazim kini merosot kesihatannya dan terkini beliau sedang dirawat di hospital.

Sekiranya tuan-tuan dan puan-puan ingin membantu, hubungi saya (Dr. Bubbles).
e-mail: adabi99@yahoo.com atau telefon 019-2665157.


Cerita Manusiawi - Sepotong Aiskrim II

Please click here

2 Comments:

sham said...

Ya ALLAH...masih ada lg org mcm ni di dunia nih...mana ilangnyer nilai murni kerajaan yg ckp nk membantu golongan yg susah n miskin...kalo tuk negara luar laju shj bantuan d salurkan..rakyat sendiri terbiar...hurrmm...

bigheart4bigboy said...

sob...sob...sob...
bagusnya ada insan yg begitu murah hati dan mengerti erti kasih sayang...
terima kasih juga kerna menjadi best buddy saya! :)

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...