Support my blog by clicking the Ads, TQ

TANGAN YANG MEMBERI LEBIH MULIA DARIPADA TANGAN YANG MENERIMA. SEKECIL MANA SUMBANGAN YANG DI HULURKAN, IA CUKUP BERMAKNA KEPADA SI PENERIMA YANG HIDUP SERBA KEKURANGAN, MALAH ‘BUAH TANGAN’ YANG TIDAK SEBERAPA ITU MAMPU MENERBITKAN SENYUMAN, WALAUPUN CUMA UNTUK SEKETIKA

Search This Blog

Loading...

Antara michael jackson & marwa al-sharbini

Thursday, July 16, 2009

Salam & hola,
Just got this from email.....i felt sad while reading this.... semoga Al Marhumah Marwa Al-Sharbini di cucuri Rahmat & di tempatkan bersama sama para Syuhada.

Sedih...iya emang (memang) sedih sih.... Itulah yang saya rasakan ketika melihat tayangan pemakaman the King of Pop, Michael Jackson yang begitu gegap gempita di televisi-televisi kita (RCTI & etc) sepanjang hari kemarin.

Beberapa stasiun tv bahkan bela-belain menayangkan tayangan eksklusif langsung dari AS acara penghormatan terakhir bagi si Raja Musik Pop sampai pagi ! Dan entah berapa juta mata masyarakat Indonesia maupun dunia, yang rela menahan kantuk (ngantuk) demi menyaksikan acara itu.

Saya sedih, bukan karena kematian MJ yang dipuja jutaan orang di dunia. Tapi saya sedih, karena pada saat yang sama, berlangsung pemakaman seorang muslimah yang Insya Allah menjadi seorang syahidah karena mempertahankan jilbabnya.

Marwa Al-Sharbini, seorang ibu satu anak yang sedang mengandung tiga bulan, wafat akibat ditikam sebanyak 18 kali oleh seorang pemuda Jerman keturunan Rusia yang anti-Islam dan anti-Muslim. Tapi berita ini, sama sekali tidak saya temukan di televisi-televisi Indonesia, negara yang mayoritas penduduknya Muslim, bahkan mungkin, tak banyak dari kita yang tahu akan peristiwa yang menimpa Marwa.(aku juga baru tau kerna email ini)

Ribuan orang di Mesir yang mengantar jenazah Marwa ke tempat peristirahatannya yang terakhir, memang tidak sebanyak orang yang menangisi kepergian Michael Jackson. Marwa hanya seorang ibu dan bukan superstar seperti MJ. Tapi kepergian Marwa adalah lambang jihad seorang muslim. Marwa mempertahankan harga dirinya sebagai seorang Muslimah yang mematuhi ajaran agamanya meski untuk itu ia kehilangan nyawanya.

Marwa ditikam di ruang sidang kota Dresden, Jerman saat akan memberikan kesaksian atas kasusnya. Ia mengadukan sorang pemuda Jerman bernama Alex W yang kerap menyebutnya “teroris” hanya karena ia mengenakan jilbab. Dalam suatu kesempatan, pemuda itu bahkan pernah menyerang Marwa dan berusaha melepas jilbab Muslimah asal Mesir itu.

Di persidangan itulah, Alex kembali menyerang Marwa, kali ini ia menikam Marwa berkali-kali. Suami Marwa yang berusaha melindungi isterinya, malah terkena tembakan kaparat keamanan pengadilan yang berdalih tak sengaja menembak suami Marwa yang kini dalam kondisi kritis di rumah sakit Dresden.


Peristiwa ini sepi dari pemberitaan di media massa Jerman dan mungkin dari pemberitaan media massa asing dunia karena yang menjadi korban adalah seorang muslimah yang dibunuh oleh orang Barat yang anti-Islam dan anti-Muslim. Situasinya mungkin akan berbeda jika yang menjadi korban adalah satu orang Jerman atau orang Barat yang dibunuh oleh seorang ektrimis Islam. Beritanya dipastikan akan gempar dan mendunia.

Itulah sebabnya, mengapa di tv-tv kita kemarin cuma dijejali dengan pemberitaan seputar pemakaman Michael Jackson yang mengharu biru itu. Tak ada berita pemakaman syahidah Marwa Al-Sharbini yang mendapat sebutan “Pahlwan Jilbab”. Tak ada protes dunia Islam atas kematiannya. Tak ada tangis kaum muslimin dunia untuknya.

Tapi tak mengapa Marwa … karena engkau akan mendapatkan tempat yang paling mulia di sisi ALLAH. Seiring doa dari orang-orang yang mencintaimu. Selamat jalan saudaraku, maafkan kami jika kurang peduli …

Marilah Kita Sama sama sedekahkan Al-Fatihah kepada Marwa Al-Sharbini

AL-FATIHAH

8 Comments:

budak_nakal said...

sungguh kejam......sungguh zalim, semoga arwah di cucuri rahmat dari Nya, amil, Al fatihah.....

sham said...

Ya Allah...kenapa begitu kejam manusia nih...sudah la tidak boleh menerima kehadiran islam..selepas tu buat pulak perilaku sebegini..."Ya ALLAH...ko buka kan lah pintu hati2 kaum kafir ini utk menerima hidayah mu..supaya dunia ini aman seperti waktu kegemilangan Rsaullullah" amin...

semoga roh arwah di cucuri rahmat dan d tempatkan bersama2 para syuhada'...

feereez said...

Semoga arwah Marwa ditempatkan bersama para syuhada'. Syahidlah mati mu kerana mempertahankan agama islam yang suci.

buat Indah Cuma Seketika.... teruskan usaha murni untuk saling ingat mengingati sesama saudara Islam kerana kita bukanlah insan yang sempurna.

Indah Cuma Seketika.... said...

Terima Kasih Feereez....

Kamu membuatkan aku hampir saja meneteskan air mata...

Seperti yang kamu bilang..."Kita bukanlah insan yang sempurna"...

Mengingatkan aku... Aku juga bukan insan yang sempurna...Aku berusaha menjadi yang lebih baik dari sebelumnya...

Aku coba buat yang termampu...aku masih ingat kata kata Dr Fadilah Kamsah...yang lebih kurang bunyinya...
"Kalau mau orang lain mengikut apa yang kita kehendakkan... kita haruslah bagi contoh yang terbaik buat mereka"

feereez said...

Pada pandangan feereez, saudara sudah melakukan yang terbaik untuk saudara dan pembaca. Blog saudara menjadi pilihan kerana terdapat unsur agama yang mengingatkan kita betapa kerdilnya kita didunia ini. Salam tahniah dan salam perkenalan untuk saudara. Teruskan usaha.

Indah Cuma Seketika.... said...

Feereez,
Waa'laikumsalam & Terima kasih...

Tapi rasanya blog ini juga terdapat kecacatan... Tak perlu aku nyatakan apa kecacatan atau kekurangannya...

Kerna aku cuma insan biasa...yang berusaha menjadi lebih baik dari yang kelmarin...

kayteeze said...

Salam dek!

Maaflah sebab kak tie terus terjah je di sini.

Kak tie rasa terharu bila baca entry ni.. Baru tahu mengenai Arwah Marwa ni. Sayu pulak.

Moga2 Allah tempatkan dia bersama orang2 yang Dia kasihi....

Tahniah atas entry ni! :)

Indah Cuma Seketika.... said...

Waa'laikumsalam & terima kasih kak tie.

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...