Support my blog by clicking the Ads, TQ

TANGAN YANG MEMBERI LEBIH MULIA DARIPADA TANGAN YANG MENERIMA. SEKECIL MANA SUMBANGAN YANG DI HULURKAN, IA CUKUP BERMAKNA KEPADA SI PENERIMA YANG HIDUP SERBA KEKURANGAN, MALAH ‘BUAH TANGAN’ YANG TIDAK SEBERAPA ITU MAMPU MENERBITKAN SENYUMAN, WALAUPUN CUMA UNTUK SEKETIKA

Search This Blog

Acara Ber TITIK

Thursday, December 8, 2011



As Salam,
Pada tanggal 01-12-2011, hari jumaat malam, sewaktu kami berkunjung ke rumah pengantin di salah satu daerah, di Sabah. Mereka mengadakan acara ber TITIK. Acara ini adalah acara khas orang Bajau, dan katanya lagu / musik yang di dendangkan tidak sama dengan daerah yang lain walaupun menggunakan peralatan yang sama.

4 Comments:

Neilkie69 said...

Ni kalau tak silap lah, di daerah Kota Belud, coz lagu bertitik tu macam lagu Bajau Kota Belud

Indah Cuma Seketika.... said...

;-)

maaf jawapannya kurang tepat...

Dari pengetahuan Azam, memang di setiap daerah (daerah di mana suku bajau tinggal) memang ada acara ber TITIK ini, cuma bezanya lagunya tidak sama.

Azam tak nak kasi tau daerah mana,soalnya terlalu banyak saudara mara Azam yang tinggal di sana, tapi jawapannya daerah yang lebih dekat dengan Kota Kinabalu.

By the way, Neilkie orang Sabah kah? Kalau Azam, memang dari sebelah ibu Azam, banyak keluarga di Sabah, terutama yang bertutur bahasa Bajau.

Anonymous said...

bajau dengan banjar lain ea?

Indah Cuma Seketika.... said...

memang suku bajau dan suku banjar berlainan, Bajau mostly kat Sabah dan Banjar pula mostly kat Kalimantan...

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...